lauantai 5. syyskuuta 2015

Didi ja Niilo kylässä ja Rovaniemi rn + jahtikauden alotus

Meillä oli ihania viikonloppu vieraita, Didi ja Niilo omistajineen. :) Tyäret saapuivat perjantaina koirineen meille ja lauantaina aamulla auton keula kääntyi kohti Rovaniemeä. Paikalla oli Cara + 5 Caran sisarusta, Roxi emä ja kasvattajan Mandi "mummo" ja myös Jedi iskä oli paikan päällä vaikka ei kehässä käynytkään. Cara riepu on ihan totaalisen karvaton. Olisi voinut jättää viemättä kehäänkin, mutta ajattelin silti viedä kun paikan päälle kuitenkin mentiin. Hyvin meni meidän tiimillä näyttelyissä, Niilo ROP ja Didi VSP, Hugo veli sai ensimmäisen sertinsä ja Roxi mamma sai varasertin. Novamian kennel rop ja bis3-kasvattajaryhmä. Eli aivan huikea päivä! Olen erittäin onnellinen tällaisesta pentueesta, ihan mahtavia ihmisiä koirien omistajina kun jaksavat innostua näkeen porukalla. Pentue oli edustettuna Muonio-Järvenpää väliltä, joten ihan mahtava päivä jo senkin puolesta! Sunnuntaintaina tulikin haikea fiilis heti kun tyäret hyppäsivät autoon kun ei vielä tiedä milloin seuraavan kerran näkee.
Ei tästä enää karva voi vähentyä! :D





Cara KÄY-EH, tuomarina Kati Heiskanen : Elegantti kevyt narttu, hyvät mittasuhteet, feminiininen pää, hieman pyöreät silmät ja flippikorvat häiritsevät ilmettä. Ryhdikäs kaula, hyvä selkä, runko saa vielä kehittyä, raajaluusto saisi olla aavistuksen vahvempi, liikkuu terveesti hyvällä asenteella. Tasapainoiset kulmaukset, valitettavasti tänään erittäin huonossa turkissa, reipas luonne. 
Carallahan on hieman ilmavat korvat, joten niistä useasti tuleekin mainintaa. Tuomari sanoi, että turkin vuoksi olisikin voinut H:n antaa, mutta antoi kuitenkin hieman paremman. Cara ensimmäistä kertaa mitattiin, ja neiti olikin 46-47cm korkea. :) 
Jedi iskä, Stella, Didi, Mandi "mummo", Cara, Roxi emä, Hugo, Rose ja Niilo

Meidän tollereiden päätyö alkoikin 20.8 ja saalista heti aloituksesta Cara sai hienosti :) Cara toimii metsällä hienosti ja sinnikkäästi jaksaa hakea pudotukset vaikka ei heti löytyisikään. Neiti käyttää nykysin nenäänsä hienosti ja on toimiva jahtikaveri.

Lunakin pääsi ensimmäistä kertaa jahtiin. Ei ole aivan yhtä lahjakas tyttönen kuin Cara, mutta nyt tiedetäänkin mitä pitää treenata. Luna on hyvä markkeeraaja ja löytää linnut hienosti, mutta... Luna ei oikein mielellään ota riistoja suuhun ja palauta niitä. Toki onnistumisiakin saatiin, mutta houkuttelun avulla. Eiköhän tyttösen toimintakyky parane syksyn mittaan ja ensi vuonna onkin sitten meno aivan erilaista. :)
Nyt syksy kokeiden osalta alkaa oleen ohi, oletettavasti juoksut sattuvat juuri sopivasti lokakuulle, jolloin meillä voisi olla Caralle pari koetta tiedossa.. Caran kanssa aloitamme rallytokokurssin ensi kuussa ja Lunalle toiveissa olisi nyt saada tokosta ryhmäpaikka myös. Caran kanssa toivottavasti saamme jatkaa tokon itseohjautuvassa ryhmässä treenaamista. Keväällä voisi Lunan kanssa myös jatkaa rallytokon parissa. Tavoitteita ollaan alettu ensi vuodeksi tyttösille suunnittelemaan, mutta ensin pitää katsoa miten syksy menee, saako koestartteja ja miten ryhmäpaikkojen kanssa käy. :) Näyttelykalenteria on alettu pikkuhiljaa jo katseleen, josko Luna neitonenkin nyt pääsisi kehäkettuilemaan kun alkaa oleen pikkuhiljaa turkkiakin.

sunnuntai 19. heinäkuuta 2015

Kemi KV

Cara tänään näyttäytyi Kemi KV:ssa kotiin tuomisinaan KÄY ERI1 SA PN4. Oon oikeen tyytyväinen tytön hienoon kehäkäyttäytymiseen. Itse toki vaadin vielä treeniä kun seisotin vähän tyttöstä jalat miten sattuu.. 

Tuomarina oli Pekka Teini ja arvostelu : Keskikokoinen mittasuhteiltaan oikea, melko niukasti kulmautunut narttu. Hieman pyöreät silmät, muuten hyvä pää. Rintakehässä hyvä syvyys, oikea ylälinja. Hyvä lantio, kovin niukka polvikulma. Liikkuu hyvin takaa, hieman leveät etuliikkeet. 

Eli ehkä otan taas syksyllä asiaksi näyttelytreeneissä käymisen molempien tollereiden kanssa :)

Lunalla ei ole karvaa ollenkaan juuri nyt ja Cara esiintyy seuraavan kerran Rovaniemellä elokuussa. Ja bongaan vielä mätsärit, jotta saan kuvien kera tuijoteltua Caran sivuprofiilia.Toivottavasti ehtii edes hieman kasvattaa karvaa takasin kun nyt pääsee todella paljon karvaa ja näyttelyistä kotiin tullessa harjasinkin muovipussillisen karvaa vähemmäksi. Mutta Rovaniemelle mennessä, ei ole pääasia oman koiran turkki vaan Caran sisarusten treffaaminen. Voi miten sitä malttaa odottaa vielä reilun kuukauden!

torstai 9. heinäkuuta 2015

Kesän nomeilua

Paljon jumppaamista ja treenaamista Caran kanssa nomen suhteen.. Alku kesästä oli ongelmana huonot riistan palautukset, jotka Cara jätti turhan kauas ohjaajasta ja siten koestartti jäi lyhyeksi ja tuloksena pyöreä nolla. Tästä johtuen treenasimme Caralle riistojen palautusta lähinnä kotipihalla herkullisella juusto palkalla. Palkkaa ei saanut, jos ei lintu pysynyt suussa ohjaajalle asti. Treenit toimivatkin ja Cara alkoi palauttaan kaikki riistat tulemalla jopa sivulle riista suussa, jos maasto sen salli. Ilmeisesti halusi palauttaa samanlailla kuin tokoillessa vaaditaan, että kapulan kanssa tullaan perusasentoon. Noh, Caran palautukset alkoivat siis sujua hienosti. :)

Seuraava koestartti kun tuli niin Cara palautti jokaisen riistan ohjaajalle käteen, mutta sitten tulikin sellainen kompastuskivi, joka on viimeksi pentuna ollut. Cara kieltäytyi variksesta hakuruudussa ja koe keskeytyi. Positiivinen kuva silti jäi kokeesta kun Cara toimi muuten niin hienosti. Markkeeraukset paikallisti hyvin ja palautti ne ohjaajalle käteen asti. Kehitystä siis tapahtunut :) Ensimmäinen markkeeraus oli kuivahkolla maalla ja toisessa piti uida poukaman yli ja Cara teki molemmat suoraviivaisesti. Herätti vain talkoilijoissa hilpeyttä kun Cara hetken mietti iso lokki suussa, että miten on paras hypätä veteen ja päätti hypätä pyrkien pitämään pään ja lokin ylhäällä ja näytti ihan mahalaskulta veteen (etutassut olivat myös taivasta kohti) :D Olisi kuulemma saanut hienon kuvan, jos ois ollu kamera mukana. Maaohjauskin meni muuten hienosti, mutta Cara olisi hitusen paremmin voinut totella ohjauksia. Hakuruudustakin Cara toi lokin, mutta hakutyöskentely ei ollut muutenkaan parhaimmillaan viikonloppuna ja variksesta kieltäytyminen oli todella harmillista. Seuraavaksi onkin suunniteltu hakuruudun treenausta maastossa, jossa on maastovaihtelua. Ehkä kokemattomien kouluttajien ongelma onkin ollut siinä, ettei olla tarpeeksi treenattu hakua muuttuvissa maastoissa. Täytyy olla tyytyväinen kun kehitystä on Carassa ja Caran työskentelyssä tapahtunut huimasti. Nyt treenit jatkuvat ja kohti seuraavaa koestarttia. :)

Luna.. Kantaa riistaa hetkellisesti, mutta ei palauta vielä ohjaajan jalkoihinkaan riistoja, joten Lunankin kanssa treenit jatkuvat ja taipparit siintävät ensi kesän suunnitelmissa. :) Dameilla tyttönen toimii jo hienosti ja palauttaa ohjaajalle ne käteen asti. Tulevaisuudessa hakuruutua ja markkeerauksia treenisuunnitelmissa. Nyt on alkanut ADHD tyttönen sen verran rauhoittumaan, että tokoilukin sujuu suht hyvin ja seuraaminen on parantunut huimasti! 1.8 on Kemissä tokokoe uusilla säännöillä, jota lähden katsomaan, jotta osaan opettaa liikkeitä koirille. Alokasluokka Lunalle ja Cara siirtyykin nyt voittajaluokkaan kun uudet säännöt astuvat voimaan. :)

Luna on ihan karvaton nyt eikä pohjavillaa ole ollenkaan, joten näyttelyt jäävät nyt elokuultakin pois todennäköisesti. Muutenkin on vielä kesken kehityksen, joka korostuu karvattomuuden kera. Ensi keväänä sitten. Lunakin on näyttänyt lupaavalta nykyisin harrastuksissa ja eiköhän siitä ajan kanssa saada toimiva näissä lajeissa. :) Luna on yhä todella virtainen tapaus, vaikka mitä touhuaisi Lunan kanssa niin silti sillä riittää virtaa touhuta kotipihalla (kuten esimerkiksi kaivaa monttuja pensaiden alle yms). Ajallisesti vaatii Luna puolet enemmän treeniaikaa kuin muut koirat. Toisaalta on ihan kiva, että koiralla riittää virtaa touhuta. :)

lauantai 20. kesäkuuta 2015

Rovaniemi KV

Hupsista, Carahan kantoi täyspotin kotiin juhannusnäyttelystä! En olisi edes osannut haaveilla tämmösestä tuloksesta, lähdin erinomainen toiveissa neidille saada, mutta mites kävikään.. Cara nappas tuloksen KÄY ERI1 SA PN1 ROP SERT CACIB! :) vautsi vau! Nyt tavoite on täyttynyt (ERI) ja Cara ei enää pakita tuomareita karkuun, joten voi nauttia näyttelyissä käymisestä :)

SA-ruusuke vain jäi ostamatta :)

Eli tuomarina oli Matti Luoso ja arvostelu: "Erittäin hyvän tyyppinen ja kokoinen, hyvät mittasuhteet omaava narttu. Hyvä pää, oikea purenta. Hyvät silmät. Hyvä kaulalinja, samoin luusto. Melko litteät käpälät. Hyvä eturinta ja runko. Hyvä etukulma, polvikulma voisi olla hieman parempi. Liikkuu erittäin hyvin. Hyvä käytös."



                                                        Ihan mahtava neiti! 

sunnuntai 17. toukokuuta 2015

Tokokoe ja näyttelyitä

Jäänyt taas blogin pitäminen vähemmälle. Ja ristiriitaiset tunteet tuomareiden kommenttien jälkeen näyttelyistä. Mutta ei se mitään, minusta näyttelyissä on silti mukava käydä katselemassa muita tollereita ja miksipä sitä ei käyttäisi Caraa näyttelyssä vaikka sillä ei olekaan EH:ta parempaa arvostelu. :) Luna saa nyt jäädä vielä kasvamaan ennenkö vien sen seuraavan kerran kun on niin kesken kehityksen rääpäle vielä. Ehkä elokuussa sitten Rovaniemelle. :) Caran kanssa kuitenkin käyn nyt kesällä. Viime vuonnahan meillä oli melkein joka näyttelyssä ongelmana kun Cara ei antanut tuomarin koskea. Nyt mörkö on mennyt ohi ja mukava käydäkin ja saa rehelliset  arvostelut koirasta ja käytös ei vaikuta tulokseen. :)


Ja paremmat tulokset, eli käytiin Caran kans mutka Oulussa tokokokeessa helatorstaina ja sieltä napsahti meille toinen avo1 tulos :) Ihan mahtava neiti tuo Cara! Kenttä oli todella häiriöinen ohikulkijoiden vuoksi ja kentällä oli Caralla todella mielenkiintoisia hajuja. Tuomari sanoikin kokeen jälkeen, että teknisesti koira osaa tehtävät, mutta tänään ottaa paljon häiriötä. Mutta silti, luokkavoitto pistein 170 :)



Oulu, tuomarina Tiina Laakko
1. Paikalla makaaminen 9 (oli vähän rauhaton ja vaihteli hieman asentoa)
2. Seuraaminen taluttimetta 7 (jokainen risu piti nuuskia yms. joten en olisi odottanut edes tätä pistemäärää)
3. Maahanmeno seuraamisen yhteydessä 9
4. Luoksetulo 8,5
5. Seisominen seuraamisen yhteydessä 9,5
6. Noutaminen 8,5
7. Kauko-ohjaus 7 (kahdella käskyllä ensimmäinen istuminen kun piti tuijotella ohikulkijoita eikä minua :D )
8. Estehyppy 9,5
9. Kokonaisvaikutus 9,5
AVO1
Luokkavoitto, pisteet 170 sija 1/6

Eli mahtava tyttönen kun työskentelee silti näin hyvin vaikka silmät ja nenä meinaskin koko kokeen ajan olla muualla kuin minussa :D 



Näyttelyt lyhyesti, Cara EH  ja Luna  H Oulaisissa ja eilen Rovaniemellä Cara H. Eniten minua ihmetytti nyt Rovaniemellä ollut tuomari. Viime kesänä arvosteli Caran ja tykkäsi kovasti ja pyysi tuomaan paremmalla turkilla uudestaan.. Silloin Cara sai EH:n ja nyt vein täydessä turkissa koiran hälle, niin arvosana olikin H. :D Noh ja tietenkin Oulaisissa Lunan palaute kun Luna on kuulema lihavassa kunnossa. Näkemyksensä kullakin, mutta Luna ei ole lihava. Pennun löysää nahkaa, mutta hoikka tyttönen Luna on, jos laihtuisi tuosta niin luut paistaisivat liiaksi asti. :)

Seuraavat tokokokeet edessä ennen sääntömuutoksia ja tavoitteena tk2 Caralle :) Uusilla säännöillä sitten starttaamaan voittajaluokka Caran kanssa ja Lunan kanssa alokasluokka :) nomekausikin alkaa jo ensi kuussa, joten paljon juttuja tiedossa. Caran käytän muutamissa näyttelyissä kuitenkin vielä tälle kesälle. :) Lunalla tähtäimessä on taipparit, mutta ei yhä edelleenkään taida olla tän kesän asia vielä.

Caran palkintokaappi alkaa saamaan täytettä :) Ensimmäinen koira, jonka kanssa tavoitteellisesti harrastaa jotain niin nää pystit on kiva muisto. Josko sitten Lunan palkintokaapista löytyisi näyttelyistäkin jotaki kun sen täyttäminen alkaa :) 
Toko, nome ja vuoden tokokoira pystit :)


maanantai 6. huhtikuuta 2015

Caralla tokossa avoimenluokan ensimmäinen koe, avo1

Nyt päästiin starttaamaan avoinluokka tokossa, tuloksin avo1, pisteet 171 :) Ihan mahtava suoritus oudossa hallissa. Vähän arvellutti aluksi, miten Cara toimii oudossa hallissa hajujen suhteen, mutta mahtavan suorituksen teki. :) Tuomarina oli Harri Laisi, meille entuudestaan outo tuomari.

1. Paikalla makaaminen 9 (nousi istumaan ennen käskyä)
2. Seuraaminen taluttimetta 8,5
3. Maahan meno seuraamisen yhteydessä 7 (kahdella käskyllä vasta meni maahan)
4. Luoksetulo 8,5 (vähän hitaasti pysähtyi käsimerkkiin)
5. Seisominen seuraamisen yhteydessä 8 (hiipi muutaman askeleen ja annoin huomaamattani kädellä apua)
6. Noutaminen 9 (kapulan nosto pitäisi olla spontaanimpi)
7. Kauko-ohjaus 9,5
8. Estehyppy 8,5 (Cara nuuskutteli estettä kun odotti takaisin tulo käskyä :D )
9. Kokonaisvaikutus 8

pisteet yhteensä 171 :)

Oli Caran siskokin tokokisoissa myöskin avoimessa luokassa ja Rose nappasikin luokkavoiton huikein pistein 186! Ihan mahtava suoritus :)

Cara ja Rose (Rose saikin nipun ruusukkeita)


keskiviikko 1. huhtikuuta 2015

Vuoden tokokoira 2014!

Olipas iloisia uutisia, Cara valittiin TORKK:in vuoden 2014 tokokoiraksi! :)

Meillä piti startata avoinluokka  maaliskuussa, mutta juoksut estivät kokeeseen osallistumisen, joten nyt vain katsellaan uusia kokeita lähialueelta. Nome-koekautta varten on Caran kanssa alettu pidentämään linjojen pituuksia ja muistiharjoituksia. Riistan sulatus taitaakin olla seuraavana ohjelmassa. Isäntä jo innolla odottaa koekauden alkua. :) Nykyisin Cara kuuntelee jo ohjauksia hyvin ja 90% kerroista menee juuri sinne minne ohjataan. (välissä saattaa tulla vain häiriöitä :D ) Eli ohjauksetkin näin alkutekijöissä on saatu juurrutettua punaturkin päähän. :) Oli Caralla ensimmäiset juoksut, joissa se ei ole vaikuttanut toimintakykyyn. Ollaan oltu erittäin tyytyväisiä kun tokoilutkin ovat sujuneet hienosti housut jalassa hallilla eikä tietoakaan juoksuista kun pääsee touhuamaan. Ihana kun kesä tekee tuloaan ja kohta saa siirtyä kokonaan pois halliolosuhteista tokoilemasta. Kuten kuvista näkyy, täällä pohjoisessa on vielä todella paljon lunta. BH-kurssista on enää yksi kerta jäljellä ja sen seurauksena taidanki metsästellä kokeen kesän mittaan ;)


Luna.. Vihdoinkin Luna on alkanut palauttamaan damin ja päästään etenemään asioissa.  Lunan kanssa rallytokokurssi loppui viime perjantaina ja nyt on noutajien perustaidot kurssi alkanut isännän kanssa. Hauskoja kohtaamisia kun itse kuljen apukouluttajana kyseisellä kurssilla niin Lunalle onkin mielenkiintoista totellakin isäntää ja keskittyä isäntään vaikka itse saatan seisoa vieressä. Mutta samaan tyyliin on myös Caran kans toimittu, kunhan ei hoppuilla ja vaadita vielä liikoja. Lunallakin on nyt ensimmäiset juoksut jo loppupuolella. Hyvä ajankohta tyttärillä juosta, kun ei tule häiritsemään kesän toimintaa eikä pitäisi heti jahtikauden alussa tiputtaa verta. :) Lunasta on kasvanut jo iso tyllerö ja on jo kookkaampi narttu kuin mikä Cara on. Kaunis neiti kasvamassa. Tykkään niin nuista Lunan valkoisista merkeistä! Eli Lunan ohjelma on tälle keväälle noutajien perustaidot kurssi ja taipparitkurssi sitten sen jälkeen. Näillä näkymin en vielä voi haaveilla tälle kesälle taippareista, mutta aika näyttää mitä Lunasta tulee :)

 Caran ja Lunan osalta on alettu jo pikkuhiljaa täytteleen näyttely-ja koekalenteria ;) Saapas nähdä käyttäisinkö Maisan myös jossakin näyttelyssä. :) Harmillisesti vain tollerit ja sheltit ovat yleensä samanapäivänä näyttelyissä, joita olen lähialueelta katsonut enkä ihan kolmea koiraa viitsi mukanani kuljettaa. :)